måndag 25 mars 2013

Ett kommunfullmäktige med mycket mer att önska

Jaha, så då hade kommunen tagit ett lagligt beslut om nedläggning av Transtorpskolan. Ett beslut taget av fullmäktige. MEN, är det nu en nedläggning eller flytt, ja det är frågan.

Ordförande i Kultur och lärandenämnden ( Tidigare Barn- och utbildningsnämnden) Börje Slätt man har i flera mediainslag och i kontakter med oss och politiker hela tiden hävdat att detta är en flytt och inte nedläggning, han sa det så sent som när Förvaltningsrätten hävdade att det var en nedläggning.
Men nu till det roliga i kråksången:
Börje Slättman kan inte nog beskriva hur bra han tycker utredningen som ligger till underlag för beslutet ikväll är. I dagordningen idag stod det då "beslut om flytt av..."

Och här är det fantastiska underlag som Börje pratar om!
Visst är det fantastiskt, det underbara dokumentet heter Utredningsrapport om nedläggning av Transtorpskolan. Så Börje bygger hela sitt resonemang om flytt på en utredning om nedläggning!

Det var den ena saken man borde kunnat begära mer utav, ordning på papper och underlagsdokument!

Nu till nästa:
Allmänhetens frågestund, Jag börjar att ställa en fråga till en av Moderaterna, hon säger att hon inte sitter i den nämnden och skruvar på sig, nej det stämmer säger jag, men du sitter som ledamot i fullmäktige som skall besluta om ett för Nybro viktigt pricipiellt ärende ikväll.
Ja, säger hon och går upp i talarstolen. Faktum blir tydligt, hon har inte lagt en minut av sin själ i att sätta sig in i ärendet. hon stammar och får inte fram ett enda ordentligt svar. Jag säger då att jag inte fått svar på mina frågor. Ganska enkla frågor, jag ville veta om hon visste hur verksamheten skulle planeras på nya skolan. När jag kräver nya svar, säger ordförande att han ber henne om ursäkt, jag som invånare hade inte RÄTTIGHET att ställa en fråga till henne, det är endast ordförande och vice ordförande i nämnder och utskott som behöver svara på frågor!!! VA!!
Alla i fullmäktige sitter där som folkvalda politiker som ska fatta viktiga beslut för Nybro kommun. Genom att inte behöva ta emot frågor kan de sitta som stora frågetecken under fullmäktige utan att vara insatta i någonting! Är det demokrati???
De har alla varsin personlig röst, men i Moderaterna är det partilinjen som gäller, därför behövde hon inte sätta sig in i ärendet. Man måste kunna begära mer av politikerna i vår kommun!
Och okunskapen och ointresset fortsatte. Kaj Raving frågade fullmäktiges ledamöter under debatten om de med handen på hjärtat kunde säga att de satt sig in i ärendet ordentligt för att veta vad de beslutade om, då räckte ca 7 av 50 upp handen, det är fan i mig helt uppåt väggarna skrämmande!

Nästa konstiga sak dök upp precis efter, kommunistpartiet frågade om inte tiden för allmänhetens frågestund borde utökas då det inte finns tid till alla frågor. Det måste utredas blev svaret. Bara sekunder senare fick jag inte ställa min sista fråga då tiden var slut, mannen som höll mikrofonen hånlog mig mitt i ansiktet och sa att tiden var slut, ca 1,5 timma senare röstade han för en nedläggning av skolan!

Under debatten avlöser felaktigheterna varandra Martina Aronsson hävdar på fullaste allvar att Anexet idag står oanvänt, detta ´trots att uredaren från paradiset säger att man under ombyggnaden inte kommer få plats på skolan utan måste bussa folk till Madesjö, Martina är ytterligare ett exempel på en person som inte satt sig in i ärendet ordentligt men desutom tar sig mod att ställa sig i talarstolen och lägga fram felaktigheter! man måste kunna begära mer av politikerna!

Det var tydligt i debatten vart beslutet skulle hamna. Vi vill tacka C, FP och Vänstern för att de talade för de stora hålen i utredningen och krävde återremiss. Tyvär räckte det inte.
I socialdemokraterna röstade samtliga utan 3 för förslaget, 3 st la ner sin röst vilket i sin tur betyder att de inte vågade stå emot partilinjen och rösta nej.
I Moderatern, KD och SPI röstade samtliga för förslaget.
V, FP och Jinny hernefeldt röstade emot förslaget, tack!
I Centern la samtliga ner sin röst i bevis på att utredningen var bristfällig men att de i grund är för förslaget.

Vi kommer fortsätta arbeta emot detta, vi anser att det är fel väg för Nybro att ta i ett långsiktigt tänkande, det räcker inte att Anders Lundell säger till mig efteråt att om några år är högstadiet borta, det räcker inte för allt det som försämrats nu kommer fortfarande vara dåligt. Kontakten med förskolan är borta, gympasalen är borta, skolskogen är borta, skolgården är borta m.m m.m

Men givetvis kommer vi nu även att börja engagera oss i hur det ska bli vid en eventuell flytt. Tyvärr kommer kravlista vara lång, mycket lång. Kravlistan kommer också kosta pengar, mycket pengar.
Men Börje Slättman lovade oss under dagens möte att tjänstemännen kommer bjuda in oss i diskussionerna och planeringen, vi skulle få vara med att skapa den "nya" skolan.
När den nya skolan är klar, kommer jag begära ut varenda siffra på vad det hela kostat. Och tro mig när jag säger att det kommer bli dyrare än vad Transtorprenoveringen hade blivit, driftskostnaden kommer vara högre och några mer pengar kommer det inte finnas till nya resurser. Så vi ska nu få se om Moderaterna och Socialdemokraterna kan leva upp till löftena om ökade resurser och kvalitet i skolan!?

Vid sidan om detta kommer vi kolla möjligheterna till anmälan gentemot planerna hos arbetsmiljöverket. Kan vi redan idag använda oss av domen från -96.

Sista ordet är inte sagt...

Imorgon kommer jag sätta mig och skriva ett medborgarförslag kring allmänhetens frågestund,
för visst måste samtliga frågor få ställas under frågestunden, det måste vara medborgarnas och väljarnas rättighet att få svar från de folkvalda. Och visst måste det få vara så att man ska få ställa en fråga till vem som helst av de folkvalda i fullmäktige!?

på återseende...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar